– Siffrorna stämmer väl överens med det vi sett när vi själva följt upp genomströmningen både lokalt och nationellt. Trots kraftiga överintag ökar inte genomströmningen. Man kan egentligen bara spekulera kring vad det beror på men i Göteborg har det varit en trend på de flesta utbildningsprogram vid Sahlgrenska Akademin, säger Camilla Hesse som är programansvarig för biomedicinsk analytikerprogrammet på Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs Universitet.
– Man skulle kunna tänka sig att om vi tar in fler studenter kommer vi ha fler som inte har så höga betyg från gymnasiet men vi kan inte helt se ett sådant samband. Till exempel har apotekarprogrammet sett att studenterna har högre betyg från gymnasiet men presterar sämre på universitetet trots att kurserna inte förändrats. Orsakerna är svåra att förklara men kan möjligen bero på sämre förkunskaper eller att studenterna inte är vana vid att studera på det sätt som man gör på universitetet.
Vad kan vi göra?
Att ta in över 700 nybörjarstudenter och hoppas på att tre fjärdedelar tar examen verkar inte vara en framkomlig väg. Är det då utbildningen som behöver anpassa sig, eller är det yrket som behöver utvecklas? I Göteborg diskuteras frågan kontinuerligt, både i samarbete med Västra Götalandsregionen och vid nätverksträffar med andra utbildningsorter.
– Även arbetsgivare behöver fundera över hur framtidens medarbetare ser ut, vilka möjligheter som finns för vidareutbildning och karriär. Något jag ser som ett problem för professionen är att arbetsgivare anställer personal utan legitimation, vilket man så klart måste med tanke på personalsituationen, men som kan göra det svårt att motivera tre års universitetsstudier. Det blir otydligt varför legitimationen behövs när det anställs till exempel biologer och molekylärbiologer på laboratorierna, säger Camilla Hesse som ser positiva tendenser bland nuvarande studenter.
– Det verkar som de studentgrupper vi nu har presterar något bättre och detta kommer vi så klart försöka följa upp genom att till exempel titta på genomströmning. Vi diskuterar även hur vi kan locka rätt studenter till utbildningen och hur vi kan marknadsföra yrket ytterligare.