Det fanns mycket att diskutera när NML bjöd in till utbildningskonferens i Borås. Hållbar kursdesign, virtuella lab, spetspatienter och dålig genomströmning på biomedicinsk analytikerutbildningarna var några av punkterna på agendan under tvådagarskonferensen som arrangerades av IBL och Vårdförbundet.
Drygt 100 deltagare från hela Norden – och två från Estland – samlades i Borås i slutet av september för att diskutera utbildningsfrågor. Dels utifrån att samtliga nordiska länder står inför stora pensionsavgångar samtidigt som vi inte lyckas utbilda tillräckligt många, och dels utifrån hur utbildningen utvecklas i takt med att till exempel ny teknik utvecklas och att nya generationer av studenter kommer med nya krav och behov.
Konferensen inleddes med en föreläsning av Peter Carstedt som representerar en patienttyp som blir allt vanligare i vården, spetspatienten – en expert på den egna sjukdomen – som kan bli en vårdresurs genom att själv hålla koll på hur sjukdomen beter sig. Innan konferensen avslutades med en redovisning från de studenter som var på plats för studentforumet avhandlades ett brett utbud av ämnen och diskussioner.
Digitala trender och större studentansvar
Flera föreläsningar hade digitala förtecken och tog upp trender inom e-hälsa och e-lärande som vinner alltmer mark. Åsa Gyberg-Karlsson tog upp att ny teknik och nya sätt att kommunicera ställer nya krav på yrkesverksamma biomedicinska analytiker och i förlängningen även på utbildningen. Ett exempel på nya digitala utbildningslösningar presenterades av Anssi Mahonen från Savonia-universitetet i Kuopio, Finland. Projektet FutureEdu syftar till att höja kvalitet på och tillgängliggöra vårdutbildningar genom att använda sig av autentiska miljöer som tillgängliggörs genom virtuella tekniker som extended reality (XR).
I takt med att fler utbildningsmoment kan utföras digitalt och på distans, läggs större ansvar över på studenterna själva. Något som togs upp både i föreläsningen om hållbar kursdesign av Petronella Ekström och Anna Hultgren från Örebro Universitet och av Jenny Flygare och Camilla Linder från Karolinska Institutet som presenterade sin studie om peer learning under verksamhetsförlagd utbildning.
Från patient till student
– Det har varit över 100 deltagare här från hela Norden, och vi har haft ett fullspäckat program med många intressanta föreläsningar som berör utbildningen för att utveckla professionen i framtiden. Mitt intryck är att presentationerna inspirerade till nya tankar och idéer att implementera på hemmaplan. Vi började med att patienten pratade om sin erfarenhet av vården, hur den kan ses som en resurs och vi avslutade med hur studenten skulle kunna användas som resurs för att bygga upp framtidens utbildningar. Båda dessa perspektiv berörde deltagarna och vi ser stora vinster med ett större medskapande, att de vi utvecklar vården och utbildningen för faktiskt finns med i utvecklingsprocessen. Det har varit stort engagemang bland alla deltagare genom att reflektera och tänka på hur utbildningar bör utformas för att både möta den nya generationens tekniska behov och samtidigt rusta för att möta framtidens utmaningar.
Så sammanfattar IBL:s ordförande Maysae Quttineh intrycken direkt efter konferensen, och hon ser att det finns saker att jobba vidare med för IBL.
– Vad vi på IBL kan ta med oss är att också bredda vår verksamhet mot en större digitalisering och mer e-lärande. Och samtidigt rusta de yrkesverksamma med kunskap och kompetens för att utveckla vården i en snabbare takt och tillgodose behöver i ett nytt digitalt samhälle. Jag som ordförande vill först och främst tacka de som gjorde dessa dagar möjliga och sedan både presentatörer och deltagare som gjorde konferensen till ett så lyckat event. Vi på IBL är tacksamma över att få arrangera den här typen av konferenser. Det är något vi kommer att fortsätta satsa på i framtiden, för vi ser att det finns ett stort behov bland våra medlemmar av att få nätverka kring gemensamma intresseområden som utbildning, handledning, utveckling och annat som berör verksamheten.