24 september 2018 blogg

IFBLS-bloggen: Inspirerande Norgehistorier och clinical stewardship

Dag 3 av IFBLS är till ända, och idag delar Mandana Berenji och Åsa Gyberg-Karlsson med sig av reflektioner från programmet. Vi bjuds på inspirerande möten med norska studenter och bekantar oss med uttrycket ”Clinical Stewardship”.

mb_agk

Förutom legitimerade biomedicinska analytiker är Mandana styrelsemedlem i IBL och Åsa är medlem i IBL:s etiska kommitté (samt ledamot i Statens medicinsk-etiska råd, SMER).

Mandana Berenji:

Igår var jag med i en gruppdiskussion tillsammans med några studenter från Norge, och ett par väldig intressanta saker kom fram om deras utbildning.

Projekt tillsammans med andra program

I Norge har man projekt tillsammans med studenter från andra program under utbildningen. Studenter från biomedicinsk analytikerprogrammet, läkarprogrammet, sjuksköterskeprogrammet och apotekarprogrammet spenderar tid och genomför projekt tillsammans. Detta gör först och främst att alla andra studenter får veta vad en biomedicinsk analytiker gör, och när de sedan är färdigutbildade har de mycket lättare att ta kontakt med varandra och att diskutera om de har några funderingar. Det är alltid lättare att ta kontakt med folk om du känner dem.

Yrkesverksamma biomedicinska analytiker som lärare

Den andra saken som togs upp var att många av deras lärare jobbar som biomedicinsk analytiker på olika labb. Det var bra för att de viste hur det fungerade på riktigt när man jobbade på laboratoriet. De kunde svara på frågor direkt och de hade färska kunskaper och inte något gammalt från några böcker. Lärarna blev också kontaktpersoner direkt till olika laboratorier.

Åsa Gyberg-Karlsson:

”Försök att spela en Liszt-konsert med bara de mittersta tangenterna på pianot…”

Professor Plebani underströk att biomedicinska analytikers kunskap inte bara är viktig för analys, utan också för preanalys och postanalys. Han höll morgonens första föreläsning, som handlade om kvalitet inom laboratoriemedicin. Här har vi biomedicinska analytiker en viktig roll, vi bör ta clinical stewardship, som Plebani uttryckte det.

Som att vara en dirigent

Stewardship brukar översättas med förvaltarskap, men jag tycker att Cambridge dictionary ger en bättre beskrivning: Someone’s stewardship of something is the way in which that person controls or organizes it. Som att vara en dirigent, för att knyta an till Plebanis musikaliska liknelse.

Ta taktpinnen för patientens bästa

Vi biomedicinska analytiker bör ta taktpinnen för att se till att ingen av de delar som ingår i arbetet med ett prov spelar i otakt eller, ännu värre, spelar falskt. Tillsammans med andra professioner inom vården, ska vi bilda en välljudande orkester. För patientens bästa.